Yang Melawat Kambing2 di Kandang~~

10 March 2008

Raya Dah Abih Dah..

salam...



"raya" baru ja lepas..banyak la jugak kezotan kezotan yg dapat kita tengok..apa2 pun semua tu menunjukkan negara kta demokrasi dan seluruh rakyat bebas mengamalkan sistem demokrasi ni..aku pun turut teruja untuk pru kali ni sebab ni 1st time aku g pangkah dan buang aku punya pangkah dalam peti azimat tu...



aku bukan nak citer sangat pasal pru baru ni..analisis ke sebab2 BN kalah ke ape2 ke, sebab bukan bidang aku..nak sembang kat kedai kopi boleh habuan sembang ngan paklong2 kat kedai tu..tp posting kali ni aku nak citer skit la pasal kemeriahan pilihan raya baru ni..barula aku rasa apa pasai org seronok sangat..selain menentukan pucuk pimpinan yang disukai serta menyatakan suara melalui undian, aku dapati pilihanraya ni juga menunjukkan sikap serta amalan rakyat Malaysia seperti semangat gotong royong, tolong menolong, bantu membantu..susah nak jumpa semangat "lain macam" ni pada tahun2 biasa..



aku seronok tengok budak2 ni pasang bendera, poster, banner dll padahal member "lawan" pun dok pasang kat sebelah jalan sana..kalo ikut adat dah kate nama parti dan ideologi lain2 susala nak betegor sapa..ini tak..aku tengok elok ja sambil melawak2 sesama depa..yg terasa simpan dalam ja la tp ada point balas balik..tp dalam suasana meriah la..



jap tadi aku balik umah, dah tak meriah dah cam baru ni..sunyi je jalan..kalo tak mase nak balik kandang tu singgah jap markas ke, bilik gerakan ke, (sume aku balun..bukan talam 2 muke tp berkawan..parti2 ni masing2 la tp bab berkawan ni kenala semua)...pekena kopi ke, teh ke..borak2 pilihanraya skit, gosip2 skit, bincang bab pojek kambing (yg ni panjang bejela..2 jam baru bab pengenalan ternakan)..time nak kat pilihan raya lagi best buat bakar2 ayam, kenduri2 skit..time ade ceramah2 aku chow dulu..hahaha..bukan ape balik tengok kambing la pulak..



pepepun sume dah lepas..yg menang tahniah dan jalankan kewajipan utk "BEKERJA UNTUK RAKYAT"..yang kalah tu, terimalah dengan hati terbuka..(cam dato koh tsu koon..sedih betul aku tgk muka die..)..cuba muhasabah diri balik apa kelemahan kita yang buat kita kalah..apepepun rakyat telah bersuara..(takut jugak aku tengok suara rakyat ni)..ok dahla sembang bab election ni..pasni kosentret balik bab kambing nih...

0 orang mencari kambing: