Yang Melawat Kambing2 di Kandang~~

23 April 2013

Ayam Kampung di Kelian Farm

Salammm...

Kan aku dah kata aku makin liat nak update....haha..biasa la daging tua memang la makin lama makin liat...(Cukup perenggan pertama aku ni..ringkas betoi hahha)..

Kali ni aku nak cerita pasai ayam kampung plak..Tapi sebenaqnya aku nak cerita apa yang aku buat dan hampa boleh bagi pengalaman dan pandangan hampaa kat aku sebab aku pon baru dalam bidang ni..Sebab la ni aku dah stat buat pojek ayam kampung...Mula dengan sikit sikit dulu...50 ekoq dulu lebih kurang....masa beli tu pak aku aka bos besaq Kelian Farm beli kat pasar tani dengan harga RM 1.80...siap free 2,3 ekoq lagi...hahaha..mana nak dapat harga tuu...Tapi ayam tu campoq campoq belaka laa...ayam kampung kacuk baka rr ntah...dengan ada juga 4,5 ekoq baka ayam korea ka apa hat rambut sejemput ja atas kepala tu..ada yang panggil ayam moden ka bodeng..tak tau la..sesah jaa....

Mula mula tu aku pening gak nak bela sebab tak tau cara yang "sistematik" bagai ni..so aku pon mengugel gugel la kat dalam internet ni untuk mendapatkan maklumat pasai ayam kampung ni..ada la 2,3 kaedah yang aku dapat...bagi tu bagi ni buat tu buat ni...cantik semua yang nak kena buat tu dan buat ni tu aku takdan nak buat sebab ayam dah masuk tapi prepare takdak langsung..ahhh bedal ja lah..gunalah mana yang ada...

Untuk anak ayam kampung hari mula beli..aku tempatkan dalam kotak dengan sangkar ayam yang memang ada kat rumah aku..bagi depa dok dalam seminggu..tapi aku tak letak pon lampu pemanas bagi kat depa malam malam seperti yang ramai penternak lain dok amal..untuk pemanasan dan mengurangkan serangga dan nyamuk..Alhamdulillah tak ada banyak masalah dan yang mati pon memang yang bermasalah dari mula dan juga dipijak..rasanya seekor ja kot yang mati...

Lepas sebulan aku ubah depa pi dok kat kandang ayam lama aku kerana makin besaq dan tak muat dah dengan reban yang ada...Selama sebulan setengah jugak la aku simpan dalam reban camni..Makanan aku bagi dedak ayam secara total pada peringkat ni..ada la sikit campoq dengan dedak gandum dan beras nasi tak habis..

Lepas sebulan setengah aku pindahkan ke kandang ayam di Kelian farm..kandang tu asalnya kandang kambing yang lama yang aku ubahsuai jadi reban ayam memandangkan kambing yang aku bela pon dah tak banyak..mulanya aku bagi dedak sahaja dalam 2 minggu tu..Tapi memandangkan kos makanan semakin meningkat dan aku berpendapat kalau diteruskan dengan cara pemberian dedak ni, kemungkinan untung jualan ayam nanti terlalu sikit dan mungkin tidak balik modal..Aku mencuba makanan sisa makanan asrama sebagai makanan tambahan..Pada mulanya aku rasa cuak jugak sebab ramai yang kata bagi makan sisa asrama atau kantin ni tak bagus..badan tak naik, tak sihat, penyakit macam macam..kerja pulak kena ghenyah sikit cam kena cuci la, basuh dulu la, pilih makanan la..macam macam..since aku pon dalam ujikaji try cuba dan tengok ja...aku malas nak amik pendekatan yang susah sangat..so aku amik sisa makanan asrama tu dan bagi ja semua kat ayam tanpa pilih, basuh dan sebagainya yang agak susah...Ayam ayam tu makan hatta darah daging dia sendiri pon dia makan..hahha..

Memandangkan sisa makanan yang banyak aku amik pendekatan tak bagi dedak dah...dalam masa yang sama, aku juga mendapati berat depa juga naik dengan mendadak..sampai aku tak sedaq depa naik terlebih berat badan dalam masa yang singkat ja...Kiranya dalam masa 3 bulan tu secara purata ayam ayam aku mencecah 2 kg ke atas..satu berat yang agak tinggi tapi agak susah untuk jual memandangkan harganya agak tinggi di pasaran..Nasib baik aku ada seorang brader lama buat ayam kampung ni dan tolong pasarkannya dengan harga RM9 sekilo timbang hidup...

Jadi percubaan pertama aku untuk ayam kampung kacukan ni kiranya agak berjaya..Dari segi kos yang pada awalnya agak tinggi dapat dikurangkan dengan pemberian makanan percuma dari sisa makanan asrama...Untuk jualan yang merupakan faktor utama penternakan ayam kampung ni aku bernasib baik kerana dibantu oleh pasaran yang sedia ada oleh kenalan penternak yang ada di kawasan sekitar..kalau tak agak meraba jugak la nak menjual ayam ni buat permulaan ni..

Untuk kemasukan yang seterusnya aku dah masuk 100 ekor..dengan pengalaman yang ada kami upgrade sikit cara penternakan..Nak cerita next post kot..post hatni pon aku amik kat sebulan nak taip..hahaha...kira rajin la..nak banding dengan geng aku hat buat blog ni dah bopa orang ja..wah masih nak membangga diri..haha babai..

alamak takleh nak upload gambaq laa...nanti aku masukkan ok...henset koman..camni laa.. apa apa pon jom layan barca ngan bayern dulu time nii








4 orang mencari kambing:

Feral KK said...

salam..

tu dia hg bela ayam pulak naa..ok jgak tu,napier lebih2 tu bleh bg ayam tu dia makan..barula ayam organik.hehe..slmat mntrnak ayam kampung bro..all da best..:-)

Kuli Ladang said...

tq bro...ada kandang lama..sayang tak buat apa..so wat la kandang ayam kampung..at least tak la nampak terbiar..

Unknown said...

salam...beb aku new comer dlm aym kg ni...so mse ko trnk ank aym tu dlm tmpoh 2 mggu prtma pe yg ko titik brat kn ek...cz aku dngr ank aym bwh 2 mggu ni snstif..n now aku da order 100ekor..agak2 bpe kluasan reban yg aku prlu kn ek????dak JDT....

Unknown said...

salam...beb aku new comer dlm aym kg ni...so mse ko trnk ank aym tu dlm tmpoh 2 mggu prtma pe yg ko titik brat kn ek...cz aku dngr ank aym bwh 2 mggu ni snstif..n now aku da order 100ekor..agak2 bpe kluasan reban yg aku prlu kn ek????dak JDT....