Yang Melawat Kambing2 di Kandang~~

07 July 2008

Komputer Kene Birus Ebolaa..

Salam..

Aku baru nak semangat nak rajin-rajin kan tangan aku untuk up-date aku punya blog ni..Alih-alih komputer aku macam kena virus..adeh hilang moral dan semangat jitu aku untuk memulakan semula misi mengupdate blog ni..(Alasan ja nihhh..)..Ni ada sikit-skit sisa-sisa semangat aku coretkan skit la tentang penternakan serta dunia aku ngan kambing untuk semua untuk dijadikan rujukan..

Baru-baru aku explore web site tentang penternakan..Terjumpa borang tentang permohonan untuk menjadi peserta dalam projek pembiakan Boer Nasional kat Pondok Tanjung, Taiping dulu..Aku pun ada apply gak..Dah lama tak dengaq crita..Senyap ja..Aku tak tau la apa dah jadi ngan borang aku tu..Mana punya bakul la masuk..Pojek tu pun dah tak dengaq pogress dia camna dah..Pas pilihanraya aritu la tak dengaq crita..aihh..Merajok ka??

Kandang baru aku yang berukuran 20x48 ' tu dah 50% siap..Kos memang rendah dan berbanding kandang lama aku (20x40') aku rasa kos kali ni lagi murah..nanti aku update gambar kandang aku dan kalo nak tanya pasal kayu-kayu yang murah boleh la kontek aku...Dah macam banglo utk kambing..Kenapa banglo??heheh ..Nanti hampa tengok sendiri la..Ooo aku baru perasan dah lama aku tak up-date gambar2 kambing dan kandang aku..Kena amik gambar lain la ni..Gambar dulu dah hilang dah..takda la kenangan untuk aku tatap gambar2 dulu xspecially masa tengah buat kandang yang mula-mula dan kambing pertama masuk Kelian Farm..Sentimental value tuuu..Tu la kelemahan pakai kamera yang kena save dalam komputer..Komputer jahanam, abis sume dokumen, gambar serta maklumat ilang..(Ceh sekali diri sendiri yang tak ingat nak save dalam cd atau buat hard copy, lagi mau salah komputer..)

Pasni juga aku nak serious running aku punya pojek jual ubat ternakan aku melalui online..Hehehe orang cakap terutama member2 aku suma aku nak sapu..suma nak buat duit..Yup aku mengaku la aku pun nak buat duit skit2 utk tampung aku punya kos penternakan aku..Tapi yang lebih penting aku nak kongsi pengalaman aku sebagai penternak dalam penggunaan ubatan kepada ternakan sebagai pencegahan serta rawatan penyakit..Kadang-kadang penternak nak beli ubat utk ternakan depa tapi tak tau nak beli ubat apa..Kadang-kadang kita tanya khidmat nasihat Orang Jabatan haiwan, depa sendiri pun tak berapa arif nak sugest ubat apa..In case la kot2 ada ternakit yang kena penyakit dan penyakit tu memang biasa kena. kita dah boleh prepare dengan ubat yang kita ada..kalo nak tunggu orang Pejabat Haiwan, kadang2 tak boleh mai aritu..Kita kenala paham depa ni sibuk sebab bilangan penternak makin ramai..depa takdan la nak handel semua..(Huhu aku up skit JPH..Asik aku dok bantai depa ja dalm blog nih..ikhlas ke??Hahaha

So kali ni setakat ni dulu..Pon dah banyak dah tu..aku pun bukannya boleh tulis lama-lama nih..Tangan kreemm satgi..(Alasan lagi..)..Ok selamat maju jaya kepada penternak..Don't give up guys..

0 orang mencari kambing: