Yang Melawat Kambing2 di Kandang~~

19 November 2007

Ternakan Sakit Mata

Kenapa ternakan sakit mata, mata berair, kabur dan sebagainya...

ada beberapa kemungkinan ternakan mengalami keadaan tersebut..


1. Ternakan Stress (perubahan cuaca, persekitaran, kemasukan ternakan dan sebagainya)

2. wap air kencing dan najis ternakan bawah kandang naik di sebelah malam

3. jerebu dan pencemaran habuk..

4. pisah dengan ibu (cerai susu)

5. dan beberapa lagi sebab2 yg sama dengan manusia (tapi kalo sebab mengintai yg jadi ketumbik itu tak pasti....boleh buat kajian ni)


Ada beberapa langkah utk mengatasi masalah sakit mata dari berlaku...


1. kerapkan penggunaan anti stress utk perubahan cuaca, persekitaran dan sebagainya yg boleh mengakibatkan ternakan stress..

2. bersihkan najis serta air kencing di bawah kandang dengan kerap sekurang2nya sekali sehari (bergantung kepada ketinggian kandang dan kelembapan lantai)

3. pastikan pengudaraan dalam kandang ternakan tersebut cukup dan selesa utk ternakan..

4. Sediakan garam galian utk dijilat dan juga sekali sekala support gula merah/molases dalam air minuman utk tenaga.

5. kalo pasang api jangan biarkan asap terlalu tebal dan memedihkan mata..

6.perlu ada ubat Pink Eye Terramycin di kandang (ubat yg wajib ada pd setiap penternak)..senang dan mudah digunakan..(kat Kelian Farm kami jual sebotol RM 25 sahaja)


Sekiranya berlaku sakit mata..

1. utk rawatan moden semburkan pink eye terramycin ke mata ternakan tersebut.kekerapan semburan bergantung kepada tahap sakit mata tersebut..sebaik2nya pink eye terramycin disembur kepada ternakan yg menunjukkan tanda2 sakit mata awal seperti keluar air mata, taik mata, kambing selalu menggosokkan matanya dan mata nampak bengkak dan sepet sikit supaya menghalang jangkitan kuman di mata ternakan tersebut dan menyebabkan jangkitan tersebut menjadi serius...selain itu pink eye terramycin ini juga kami gunakan semasa kemasukan ternakan baru dikandang dengan menyembur semua mata ternakan tersebut agar tidak berlaku jangkitan awal kepada ternakan tersebut..

2. cara tradisional juga boleh digunakan dengan menitiskan air limau nipis di matanya..selain itu penggunaan air garam juga boleh diamalkan..

3. payah2 sgt nak cari bahan2 tu, pegi kedai kat belakang rumah cari eyemo..pun boleh guna...

4. tp kalo selaput mata tu terlalu serius..pergi farmasi cari gentamycin (ubat sakit mata plus steroid utk manusia)..pakai sampai ilang selaput..pastu jgn pakai sebab ada kesan sampingan

sakit mata merupakan sakit yang biasa dialami oleh ternakan..tak bahaya sangat pd peringkat awal tapi kalo tak dikawal akan menyebabkan keadaan lagi serius seperti buta dan mati..utk mengatasi masalah ini perlu tahu punca2 masalah tersebut dan cara mencegah dan mengatasinya..

sekadar berkongsi pengalaman dan pengetahuan yg sedikit ni utk manfaat semua..



0 orang mencari kambing: